Monday, February 20, 2012

SMBJ 24: Kepala Hotak Hanglah Anwar Ibrahim

Janji Buku Jingga

Krisis Ekonomi
Ekonomi negara terus kekal di takuk lama sejak krisis kewangan Asia Timur 1997/98. Selepas sedekad berdepan dengan kelesuan ekonomi, Malaysia kini ditinggalkan jauh oleh negara-negara seperti Korea Selatan, Taiwan dan Singapura sementara kita juga diancam oleh jiran serantau seperti Indonesia, Thailand, Filipina dan Vietnam.

Jawapan pentadbiran sedia ada kepada kemelut ekonomi ini adalah dengan menabur janji-janji melalui kempen slogan yang menelan belanja ratusan juta wang rakyat.

Rakyat disajikan dengan pelbagai perancangan ekonomi seperti Model Ekonomi Baru (MEB), Program Transformasi Kerajaan (PTK), Program Transformasi Ekonomi (PTE) dan lain-lain yang sebenarnya tidak keluar dari kebijakan ekonomi yang digunapakai selama ini.

Program-program ini masih bersandarkan kepada keborosan membelanjakan wang rakyat untuk membina projek-projek mega tanpa ada keikhlasan untuk melaksanakan reformasi ekonomi yang diperlukan negara.

Ulasan Kurang Ajar :)

Kepala bapak ko lah Anwar! Siapa yang naikkan kadar faedah bank semasa kegawatan ekonomi 1998? Hnag ambik alih pentadbiran ekonomi negara ketika Tun Daim Zainuddin telah memantapkan pertumbuhan ekonomi yang begitu baik. Sampai kat hang, bagi pink form sana bagi pink form sini sampai nak lingkup ekonomi negara.

Lepas tu ketika rakyat tengah susah Anwar sebagai menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri naikkan kadar pinjaman asas (Base Lending rates):

Malaysia BLR Semasa Anwar
1996:  8.5%
1997:  9.25%
1998: 12.27

Masa ini Anwar dengan senang hati mendakwa ini merupakan pengorbanan yang perlu dilakukan oleh rakyat untuk memulihkan ekonomi. Sekarang dia pula kritik dan komplen kononnya kerajaan tidak prihatin masalah rakyat ketika kesusahan. Kepala hotak hanglah Anwar.

Habis semua syarikat yang bermasalah hang nak tutup kononnya Kemusnahan Kreatif! Hang suka rakyat tak dak kerja, hilang pendapatan, jatuh miskin supaya mudah hasut mereka untuk tukar Perdana Menteri ketika itu.

Ulasan Akademik: 


Kerajaan Barisan Nasional melaksanakan Model Ekonomi Baru (MEB) yang ingin dicapai melalui Program Transformasi Ekonomi (PTE) dan Program Transformasi Kerajaan (PTK),   adalah sebagai satu usaha untuk melonjakkan Malaysia ke arah status negara maju sejajar dengan matlamat Wawasan 2020.  Wawasan 2020 tidak mungkin dapat dicapai tanpa transformasi menyeluruh membabitkan aspek ekonomi, sosial dan kerajaan. Perlaksanaan pelan MEB, PTE dan PTK adalah mensasarkan kepada objektif utama bagi  melahirkan sebuah negara berpendapatan tinggi dengan sasaran USD15,000 hingga USD20,000 menjelang tahun 2020.

Justeru, ia akan meningkatkan kualiti hidup rakyat apabila semula lapisan masyarakat dapat menikmati kekayaan negara sepenuhnya. Secara tidak langsung ia akan dapat memenuhi keperluan semasa kehidupan seharian rakyat tanpa menjejaskan keperluan dan keberlangsungan hidup generasi akan datang.
Pelan-pelan pembangunan ekonomi dan sosial yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan Barisan Nasional ini, telah mula menunjukkan hasilnya walaupun masih di peringkat awal perlaksanaan. Beberapa hasil positif sudah pun dapat dilihat iaitu:

1. 53 peratus penurunan kadar penduduk Malaysia yang dikategorikan sebagai miskin tegar.
2. RM31 bilion berjaya diperoleh dalam bentuk Keluaran Negara Kasar hasil daripada 9 projek ETP yang dilancarkan sejak Oktober tahun 2010
3. RM8 billion nilai pelaburan berjaya diperoleh untuk 9 projek ETP yang dilancarkan November 2010
4. 70,500 peluang pekerjaan akan diwujudkan tidak lama lagi  di bawah 4 projek utama ETP bermula November 2010.
5. 124 syarikat teknologi maklumat dan komunikasi, bioteknologi dan kejuruteraan bersetuju berkerjasama di bawah program penyelidikan dan pembangunan (R &D) Taman Teknologi Malaysia bagi menghasilkan modal insan kelas pertama.

No comments:

Post a Comment