Wednesday, February 22, 2012

JANJI 100 HARI BUKU JINGGA (1)

Agenda Pakatan Rakyat yang dicanangkan di dalam Buku Jingga mereka untuk melaksanakan 10 janji dalam masa 100 hari jika mentadbir kerajaan, hanya sekadar janji khayalan untuk menjadi popular di kalangan hari rakyat. Janji sedemikian sememangnya berbunyi amat menarik dan mampu dipersetujui oleh sesiapa sahaja jika tidak diambil kira kaedah untuk mengkotakan janji-janji itu.

Mereka yakin dengan 10 janji yang bersifat populis itu, walaupun tidak munasabah untuk dilaksanakan pun, ia sudah cukup untuk mewujudkan persepsi di kalangan rakyat bahawa mereka mampu melaksana satu reformasi  kerajaan yang kononnya memihak kepada rakyat. Setiap janji dan agenda yang digemburkan itu, sebenarnya adalah satu janji fantasi yang bertujuan untuk menjadi popular sedangkan hakikatnya, mereka hanya memberi satu harapan palsu kepada rakyat.

Pada hakikatnya, Pakatan Rakyat sendiri memang tahu bahawa janji-janji berkenaan memang sukar untuk dilaksanakan dalam situasi ekonomi negara dan taraf sosial rakyat pada waktu ini. Tetapi, mereka tahu kepakaran memutarbelit fakta dan berdebat tanpa asas yang munasabah, sedikit sebanyak pasti akan membuatkan segelintir rakyat akan terpedaya. Tambahan pula mereka sendiri pun  memang tidak yakin mampu membentuk sebuah Kerajaan Pusat, apatah lagi untuk melaksanakan pelbagai janji, lebih-lebih lagi dalam tempoh 100 hari sahaja.

Usahkan 100 hari, malahan 1,000 hari sekalipun belum pasti akan dikotakan. Buktinya, lihat sahajalah kepada janji-janji Pakatan Rakyat yang dicanangkan sebelum ini ketika Pilihanraya Umum 2008. Selepas lebih 1,000 hari mentadbir Selangor, Pulau Pinang, dan Kedah, tiada satu pun yang dilaksanakan dan memenuhi hasrat rakyat seperti yang mereka janjikan dalam manifesto pilihanraya sebelum itu. Ternyata ia sekadar untuk menjadi popular dan memberi satu harapan palsu berjenamakan ‘pembaharuan’ kepada rakyat demi mendapatkan undi.

Jika benar Pakatan Rakyat memang ikhlas dalam agenda Buku Jingga mereka serta apa yang dijanjjikan itu adalah realistik kepada negara dan rakyat, mengapa mereka langsung tidak menjelaskan hujah-hujah kewangan dari aspek sumber dan pendapatan bagi membolehkan janji fantasi mereka itu mampu terlaksana. 

Mana mungkin seseorang hanya bercerita mahu membeli itu dan ini, bukit dan gunung malahan hingga ke bulan dan bintang sedangkan sumber kewangannya sendiri tidak diperjelaskan untuk menyokong cita-citanya itu.

Manipulasi angka-angka yang mereka paparkan di dalam Buku Jingga mungkin sedikit-sebanyak akan mengaburi mata rakyat, namun dari segi lojiknya ia langsung tidak rasional untuk berjaya dicapai, tetapi aspek itu tidak diperjelaskan di dalam Buku Jingga dengan tujuan untuk membuat rakyat keliru serta mengelakkan muslihat terbongkar. Bercerita segala yang indah dan manis pastinya amat disukai ramai orang dan mampu membuat seseorang itu popular, tetapi hakikat kebenaran tetap akan dicari oleh semua pihak walaupun ianya bukan sesuatu yang popular.

Banyak janji-janji Pakatan di Selangor belum tertunai biarpun  dulunya mereka berjanji akan melaksanakan dalam 100 hari memerintah. Sekarang mereka mendendangkan lagu yang sama untuk kerajaan persekutuan.

(bersambung esok ...)

No comments:

Post a Comment