Tuesday, November 29, 2011

SMBJ (16): Pakatan Pejuang Alam Sekitar?

Janji Buku Jingga

Membudayakan amalan kitar semula dengan menyediakan prasarana dan sistem yang menyeluruh.

Ulasan:

Apa program kitar semula Pakatan di negeri-negeri pentadbirannya? ilek!

Yang ada sekarang ini ialah kerajaan Selangor suruh orang bayar RM 0.20 duit plastik jika beli barang hari sabtu. Ini kempen alam sekitar atau kempen nak tolong peniaga dapat balik modal beli plastik. Sungguhpun dijanjikan kutipan tersebut akan masuk dalam tabung alam sekitar, tapi siapa pernah audit atau periksa?

Di bawah pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional, program pengurangan sisa melalui kitar semula telah lama dilaksanakan. Antara aktiviti-aktiviti yang telah dan sedang dilaksanakan adalah seperti kempen pendidikan dan kesedaran, prasarana dan sistem yang menyeluruh. Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Malaysia secara berterusan melaksanakan program galakan amalan kitar semula buangan di bawah bidang kuasa Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974. Sebanyak 440 buah tong kitar semula telah ditempatkan oleh Jabatan Alam Sekitar di 200 premis seluruh Malaysia.

Di Selangor jangan kata nak kitar semula sampah. Hendak angkut sampah sedia ada pun tidak mampu lagi. Tidak percaya? Sila datang melawat bandar sunway.

No comments:

Post a Comment