Thursday, November 10, 2011

SMBJ (13): Hal Kesihatan Rakyat Pun Anwar Mahu Auta

Janji Buku Jingga

Menimbangkan penubuhan Suruhanjaya Perkhidmatan Kesihatan bertujuan meningkatkan kualiti perkhidmatan kesihatan awam supaya lebih setanding dengan perkhidmatan sektor swasta.


Ulasan

Satu janji pembohong dan penipu. Secara logiknya tiada negara mampu menyediakan perkhidmatan kesihatan kerajaan yang setanding dengan pihak swasta. Ini kerana kerajaan memberi subsidi yang besar dalam perkhidmatan kesihatan kerajaan. Rakyat hanya membayar kos minimum untuk pendaftaran. Kebanyakan ubat berharga ratusan ringgit diberi secara percuma.

Perkhidmatan kesihatan kerajaan berasaskan keperluan kesihatan semata. Ini bermakna apa sahaja rawatan yang diberikan memenuhi kehendak dan keperluan perubatan.

Sebaliknya pihak swasta menyediakan perkhidmatan berasaskan kehendak pelanggan atas perkara-perkara yang tiada kena-mengena dengan keperluan perubatan seperti penyewaan bilik seperti hotel, kemudahan temu janji dengan doktor.

Kerajaan menyediakan perkhidmatan kesihatan kepada mereka yang berpendapatan sederhana dan rendah. Manakala kumpulan yang mampu atau dilindungi insurans boleh memilih hospital swasta yang mengenakan bayaran yang jauh lebih tinggi.

Selain itu, sebelum kelahiran Buku Jingga lagi, satu Memorandum Kabinet mengenai cadangan untuk Penubuhan Suruhanjaya Perkhidmatan Perubatan telah disediakan pada September 2009. Bagaimanapun memorandum tersebut tidak dibentangkan ke Kabinet kerana ia memerlukan pindaan di peringkat Parlimen.


Janji Buku Jingga


Menjamin perkhidmatan kesihatan awam yang cekap, meluas dan bermutu kepada semua rakyat, pada kadar yang munasabah.



Ulasan

Retorik lagi. Adakah perkhidmatan kesihatan awam hari ini tidak cekap, meluas dan bermutu? Perkhidmatan kesihatan awam di negara ini melangakaui batas ruang dan kawasan. Di kawasan-kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak yang belum mempunyai jaringan pengangkutan yang cekap turut mempunyai perkhidmatan kesihatan.

Buat masa ini perkhidmatan yang disediakan di hospital kerajaan telah diberikan subsidi yang tinggi oleh kerajaan di mana kutipan hasil kerajaan daripada rawatan tersebut tidak pun sampai 5 peratus dari peruntukan keseluruhan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Namun, Kerajaan Barisan Nasional tetap meneruskan kadar subsidi ini bagi memastikan setiap rakyat Malaysia mampu memperoleh khidmat kesihatan yang sempurna.

 Caj yang dikenakan oleh hospital kerajaan adalah amat rendah misalnya bagi mendapatkan rawatan di Jabatan Pesakit Luar, bayaran yang dikenakan hanyalah RM 1.00 sahaja (walaupun pesakit menjalani pemeriksaan makmal, pemeriksaan X-Ray dan diberikan ubatan yang kosnya adalah amat tinggi).

Selain dari itu bagi golongan miskin, caj rawatan di hospital boleh dikecualikan. Mereka juga boleh memohon Tabung Bantuan Perubatan bagi membiayai kos rawatan perubatan yang tinggi di hospital kerajaan.

Jadi kita hendak tahu apa lagi keadaan yang munasabah yang boleh disediakan oleh Pakatan seperti yang dijanjikan oleh Buku Jingganya?

Apa yang tertera dalam Buku Jingga mengenai hal kesihatan bukanlah janji atau manifesto tetapi sekadar kata-kata manis tanpa sebarang langkah atau janji yang konkrit. Ini dibuat dengan tujuan apabila menang nanti rakyat tidak boleh menuntut janji mereka seperti yang berlaku kepada kerajaan negeri Selangor sekarang dalam isu Air percuma.

Jika benar mereka mahu membuat pembaharuan dalam isu perkhidmatan kesihatan awam, maka Pakatan perlu nyatakan secara spesifik dan fakta apa perubahan yang ingin mereka buat.

1 comment:

  1. anwar memang pandai janji. sekarang ni pun tanggung air percuma hasil RM 1.4 bilion wang kerajaan negeri masa khir Toyo. habis duit nanti nak buat apa?

    Sekarang pun bagi air percuma RM 11.40 sebulan tapi ramai terpaksa buat alignment dan balancing beratus ringgit dalammasa tiga bulan. asyik langgar lubang di jalan negeri saja

    ReplyDelete