Wednesday, December 14, 2011

SMBJ 18: Fahamkah Pakatan Dengan Apa Yang Dijanjikan Dalam Buku Jingga Mereka?

Janji Buku Jingga

Merendahkan kadar pelepasan karbon selaras dengan piawaian antarabangsa dan meningkatkan daya sistem ekologi untuk menyerap karbon.
Ulasan
Lagi janji yang tidak membuktikan apakah pelan tindakan Pakatan dalam isu ini. Malah tidak mustahil sebahagian pemimpin Pakatan sendiri tidak faham kenyataan ini dan hanya dimasukkan oleh NGO-NGO yang menyokong Pakatan.
Sebenarnya, menurut Konvensyen Rangka Kerja Perubahan Iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNFCCC) dan Protokol Kyoto, Malaysia, sebagai negara membangun, tidak mempunyai sebarang komitmen untuk mengurangkan pelepasan gas-gas rumah kaca (GHG).
Namun iltizam dan hasrat untuk melestarikan alam sekitar negara dan dunia  telah jelas sekali apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa Malaysia secara sukarela akan mengurangkan Intensiti pelepasan GHG berdasarkan Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) sehingga 40 peratus berbanding pada tahun 2005 menjelang tahun 2020.

Kerajaan telah menerbitkan Dasar Perubahan Iklim Negara dan seterusnya menubuhkan Majlis Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim yang bertujuan untuk mengarusperdanakan tindakan-tindakan adaptasi dan mitigasi yang diambil oleh kerajaan di dalam menangani isu perubahan iklim secara bersepadu.
Justeru ketika janji Pakatan tidak ada hala tuju dan pelan tindakan, Barisan Nasional telah mempunyai pelan tindakan untuk dikotakan.


No comments:

Post a Comment